Velden zijn niet correct ingevuld

Google kijkt strenger naar Google Shopping producten vanaf 16 mei

Een Google Shoppingcampagne in Adwords biedt goede mogelijkheden de producten van uw webshop onder de aandacht te krijgen in Nederlands meest gebruikte zoekmachine. Vanaf 16 mei kijkt Google nog kritischer naar de productgegevens die u aan Google aanbiedt. Lees gauw verder wat dit voor u betekent als adverteerder én webshop-eigenaar.

Heeft u al een streepje(scode) voor op Google?

Om uw producten geschikt te maken voor een Google Shoppingcampagne in Adwords is een goede productfeed onvermijdelijk. Voor iedereen die hier wel eens mee heeft gewerkt weet dat de regelgeving en waardes die aan elk product gekoppeld moeten zijn behoorlijk strikt zijn en flink wat inspanning vergt. Vanaf 16 mei worden de regels nog verder aangescherpt. Eind vorig jaar werd het gebruik van EAN-codes voor producten van 50 grote merken bijvoorbeeld al verplicht gemaakt. Vanaf medio mei gaat dit echter voor alle producten in uw productfeed gelden. Wanneer een product niet is voorzien van een GTIN (beter bekend als EAN in Europa) wordt het product simpelweg afgekeurd. Enige uitzondering op de regel zijn handgemaakte producten of maatwerk.

Waarom Google waarde hecht aan goede productinformatie

Google wil weten wat u verkoopt. Op basis van uw productfeed kan Google pas echt een goed beeld krijgen van elk product. Om het juiste product en de juiste informatie van het product te tonen aan de gebruiker wil Google dan ook zoveel mogelijk van uw producten weten. Het is dan ook van belang dat uw productinformatie altijd zo volledig mogelijk is ingevuld omdat de productfeed daarvan gebruik maakt.

Resultaten van een Google Shopping campagne

Google Shopping-resultaten met daarin productadvertenties van één van onze webshops Puppyren.nl

Hoe u kunt achterhalen of u aan de regels voldoet

Elke productfeed is gekoppeld aan een Google Merchant Center-account. Door in te loggen kunt u van de productfeed diagnostische gegevens opvragen. Zo krijgt u inzicht in de producten die aandacht vereisen.

Google Merchant foutmelding

Voorbeeld van een melding in de diagnostische gegevens van een Google Shopping-productfeed

Ondersteuning nodig bij Google Shoppingcampagnes?

Wanneer wij uw campagne beheren hebben wij hierop uiteraard al actie ondernomen. Wilt u weten of uw productfeed aan de nieuwe eisen van Google voldoet of heeft u hierin ondersteuning nodig? Neem dan contact op met één van onze specialisten.



Naar overzicht