Velden zijn niet correct ingevuld

Google's mobielvriendelijke update: wat betekent dat voor uw website?

Vanaf 21 april 2015 past Google de wijze aan waarop de resultaten na een zoekopdracht getoond en gerangschikt worden op mobiele apparaten. Kortgezegd betekent dit dat mobielvriendelijke websites de voorkeur zullen gaan krijgen in de zoekresultaten van Google op smartphones. Wat is de belangrijkste reden voor deze update en wat betekent dit globaal voor uw eigen website?

Waarom gaat Google mobielvriendelijke websites de voorkeur geven?

De hoofdreden waarom Google deze mobile-friendly-update (door websitebeheerders ook wel angstvallig ‘Mobilegeddon’ genoemd) doorvoert is in feite een logische. Zo is het zoekverkeer via mobiele apparaten al jaren een vlucht aan het nemen. Het is natuurlijk in het belang van Google dat gebruikers optimaal worden bediend en de zoekmachine blijven gebruiken. Gelet op het aandeel mobiele zoekopdrachten ten opzichte van zoekopdrachten via laptops en desktopcomputers is het dan ook een logisch gevolg dat Google mobielvriendelijke websites voorrang geeft in de mobiele zoekresultaten.

Heeft de update ook gevolgen voor mijn zoekmachine-posities op andere apparaten?

Nee. Zoals Google heeft aangekondigd heeft de update van 21 april alleen gevolgen voor zoekresultaten op smartphones. Laptops en desktopcomputers vallen buiten deze update. Ook op tablets verandert er niets. Consumentengedrag op een tablet wordt door Google niet anders gezien dan het gedrag op laptops en desktopcomputers.

Wat betekent deze update voor mijn website?

In bepaalde situaties kan deze update betekenen dat uw website op smartphones niet of minder goed zichtbaar is in de zoekresultaten van Google. Dit verschilt echter per zoekterm en wat de concurrentie is op specifieke onderwerpen. Indien concurrenten wel een mobielvriendelijke website hebben kan dit serieuze gevolgen hebben voor uw concurrentiepositie in Google. Wat Google zelf met deze update wil bereiken is een gebruiker een optimale gebruikerservaring geven als hij of zij zoekt naar informatie via Google. Een website werkt immers heel anders op een smartphone dan op een groot scherm van een laptop of vaste computer

Hoeveel procent van uw bezoekers is een mobiele bezoeker?

Door mobielvriendelijke websites voorrang te geven in de zoekresultaten wil Google smartphone-gebruikers resultaten tonen die ook goed werken op het apparaat waarmee ze zoeken. Voor desktopcomputers blijft deze ervaring ongewijzigd en zal er voor uw website niets veranderen. Is een groot deel van uw bezoekers echter een mobiele gebruiker, dan kan een mobielvriendelijke website in meerdere opzichten voor u voordeel opleveren.

Hoe weet ik of mijn website mobielvriendelijk is?

Mobielvriendelijkheidstest GoogleOm een beeld te krijgen hoe Google uw website beoordeelt kunt u een snelle check op mobielvriendelijkheid doen. De uitkomst van deze check is uitsluitend ja of nee. Als uw website niet mobielvriendelijk is betekent dit niet dat uw website niet op mobiele apparaten kan worden weergegeven. Het betekent alleen dat uw website niet voor mobiele apparaten is geoptimaliseerd.

Wat moet ik doen als ik mijn website mobielvriendelijk wil maken?

Wordt uw website als niet-mobielvriendelijk bestempeld, neemt u dan contact op met één van onze specialisten. De meest praktische optie die wij doorgaans toepassen is het responsive maken van uw website (bestaand of nieuw), zoals in een eerder artikel over responsive websites door ons beschreven. Wij kunnen voor u onderzoeken hoeveel procent van uw bezoekers via mobiele apparaten uw website bezoekt (mits wij toegang tot Google Analytics hebben). Vervolgens kunnen wij de mogelijkheden in kaart brengen om uw website mobielvriendelijk in te richten volgens de richtlijnen van Google. Ons advies is voor u geheel vrijblijvend.

Neem direct contact op voor een vrijblijvend advies



Naar overzicht