Velden zijn niet correct ingevuld

Usability-onderzoek: nuttig of nodig?

Stel uw webshop trekt maandelijks ruim 3000 bezoekers, maar u merkt dat slechts een fractie hiervan daadwerkelijk een bestelling plaatst. Er kan natuurlijk worden gekeken in de statistieken van Google Analytics om een mogelijke oorzaak te achterhalen. Maar hierin staat alleen wát bezoekers doen en niet wáárom. En dat is jammer. Want hoe kan iets worden verbeterd als het nog onduidelijk is waarom het niet werkt?

Een gebruiksvriendelijke website door usability-onderzoek

Hoe kan het bezoekers makkelijker worden gemaakt? Oftewel, hoe kan de gebruiksvriendelijkheid (usability) worden verbeterd? Dit kan in kaart worden gebracht met behulp van een usability-onderzoek. Een usability-onderzoek kan eigenlijk voor elk gebruiksvoorwerp worden uitgevoerd en zo ook voor websites en webshops. Een goed uitgevoerd usability-onderzoek kan knelpunten aan het licht brengen en helpen bij het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid. En een gebruiksvriendelijke website is voor bezoekers natuurlijk een stuk plezieriger.

Usability is een woord wat soms nog wordt onderschat, zo ook usability-onderzoek. Hier ligt bij het ontwikkelen van een website nog onvoldoende focus op en nog niet iedereen is op de hoogte van wat een usability-onderzoek voor hun website kan betekenen. En dat terwijl gebruiksvriendelijkheid misschien wel de belangrijkste factor is.

De voordelen voor u als website-eigenaar

Kunnen bezoekers snel de informatie vinden die zij zoeken? Waarom is het aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief zo laag? Vallen de ‘call-to-action’ knoppen voldoende op? Waarom haakt een grote groep bezoekers af tijdens het bestelproces? Dit zijn vragen die een usability-onderzoek kan beantwoorden. Het wordt al snel lastig om zelf met een objectieve blik naar een website te kijken waardoor verbeterpunten vaak over het hoofd worden gezien. Wanneer iets voor u vanzelfsprekend is, is dit voor de bezoekers zeker niet altijd het geval. Dus ook wanneer er geen problemen lijken te zijn, er is altijd ruimte voor verbetering.

Maar niet alleen de bezoekers hebben profijt van een usability-onderzoek, ook als website-eigenaar kunt u hier uw voordeel uit halen. U wilt met uw webshop natuurlijk een zo hoog mogelijke omzet behalen. Een usability-onderzoek is een hulpmiddel dat kan worden gebruikt bij conversie optimalisatie. De essentie is om huidige bezoekers om te zetten in kopers, wat een effectievere manier is dan het aantrekken van nieuwe bezoekers. Ookal blijven het bezoekersaantal en de gemiddelde orderwaarde gelijk maar de conversie gaat omhoog, wordt er vanzelfsprekend meer omzet behaald.

DaniekMijn naam is Daniek Bouwmeester en ik ben derdejaars student Communicatiesystemen, richting Multimedia Concepting & Design, aan de Hanzehogeschool in Groningen. Sinds maart 2015 loop ik stage bij VisualMedia op de afdeling Online Marketing en een onderdeel van deze stage is het opzetten van een usability-onderzoek voor www.autobench.nl. Met een tweedelige blog deel ik mijn bevindingen tijdens dit proces.


Naar overzicht