Velden zijn niet correct ingevuld

Met Adwords adverteren op de bedrijfsnaam van een ander

Als online marketeer heb ik de gewoonte om regelmatig op bedrijfsnamen van onze klanten te googlen. Uit ervaring weet ik dat je dan wel eens bijzondere vondsten doet of problemen met een website ontdekt. Op een zonnige middag in augustus googlede ik ook op onze eigen naam.

Tot mijn verbazing stonden wij niet langer bovenaan in Google. Nou ja, wel in de 'normale' zoekresultaten, maar boven onze vermelding stond plotseling een advertentie. En die had ik zelf niet gemaakt. Er adverteerde dus iemand op onze naam!

Ik voelde dat ik het warm kreeg en mijn hart begon sneller te kloppen. Wie had het lef om op ONZE naam te gaan adverteren? Met niets anders dan het doel om nietsvermoedende geïnteresseerden in VisualMedia op slinkse wijze naar hun eigen website te leiden, waarna wij ze nooit meer terugzien!

Ga ik vertellen welk bedrijf dit heeft gedaan? Ja! Kijk maar eens naar onderstaand screenshot.

De Haan is gaar

De Haan Media meent dat mensen die op onze naam zoeken, op zoek zijn naar een ‘professionele website’ die zij ‘zelf kunnen onderhouden’. Verdorie, die gasten zijn beter dan ik dacht. Ze zijn in onze huid gekropen en hebben zichzelf de vraag gesteld: waar is iemand naar op zoek als hij op ‘visualmedia’ zoekt? Dit zijn geen amateurs!

Uiteraard konden we dit niet op ons laten zitten. Alle verloven werden ingetrokken, lunches werden brainstormsessies, budgetten waren plotseling geen probleem meer en er werden nachtploegen geformeerd (het gewone werk moest immers ook doorgaan).  Want één ding was duidelijk: er moest een tegenactie komen.

Binnen enkele uren was het draaiboek klaar en werd de tegenaanval ingezet. Oog om oog, tand om tand! Dit was het resultaat:

Kraaien van plezier

Maar alle gekheid en hanen op een stokje: wat De Haan Media doet, mag gewoon. In Adwords (het advertentiesysteem van Google waarmee dit soort advertenties beheerd kunnen worden) is het toegestaan om te adverteren op (handels)merken. Alleen om de naam ook in de advertentietekst te gebruiken, is toestemming nodig.

Sommige merknamen hebben expliciet bij Google aangegeven dat ze niet willen dat adverteerders hun merknaam gebruiken in advertenties. Zo kun je bijvoorbeeld niet adverteren met de merknamen van Apple, HP of Toyota in je advertenties. En dat is wel eens lastig als je je bezig houdt met de verhuur van iPads of het leveren van Toyota heftrucks.

Mocht je ooit met de situatie geconfronteerd worden dat een concurrent op jouw bedrijfsnaam adverteert, dan kun je uiteraard hetzelfde terug doen. Maar het is dan de vraag wat beide partijen hier mee opschieten. Google vaart er in ieder geval wel bij, want elke klik brengt weer wat geld in hun laatje.

In zo’n situatie kun je dus het beste gewoon contact opnemen met je concullega om aan te geven dat je dit niet op prijs stelt. Mocht hij misbruik van je naam maken, dan kun je dit middels een formulier aangeven bij Google en zullen er passende maatregelen genomen worden.

Update 16-08: De Haan heeft inmiddels gebeld en we halen beide onze advertenties offline. Binnenkort wordt er nog even een bakkie koffie gedronken.



Naar overzicht