Velden zijn niet correct ingevuld

Nieuwe wet- en regelgeving voor webwinkels per 13 juni 2014

Om de regels voor webwinkels in Europa gelijk te trekken, gaat er op 13 juni 2014 nieuwe wetgeving voor e-commerce in. Als u iets verkoopt ('een overeenkomst op afstand sluit') via uw website, krijgt u te maken met nieuwe regels. Deze zijn bedoeld om de consument meer te beschermen.

Europa De huidige wetgeving dateert van 1997, toen e-commerce nog lang geen volwassen markt was. De tijden veranderen echter snel en dat is online zeker het geval. Daarom is het niet zo vreemd dat er op Europees niveau nu nieuwe wetgeving in werking gaat treden die aangepast is aan de eisen van onze tijd.

De wijzigingen gelden overigens niet alleen voor het leveren van fysieke goederen, maar ook voor diensten en digitale goederen. Bijvoorbeeld de aanschaf van een abonnement of een e-book.  

Langere zichttermijn, sneller geld terug

De meest opvallende verandering is het verlengen van de termijn waarin een consument een koop kan herroepen (het herroepingsrecht). Deze gaat van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. Zo krijgt de consument meer tijd om een product 'in het echt' te beoordelen.

De termijn waarin de verkoper moet terugbetalen wordt juist korter en gaat eveneens naar 14 kalenderdagen (dat was 30 dagen). Terugbetalen hoeft wel pas nadat de consument heeft aangetoond dat het product is teruggestuurd of wanneer deze terug is ontvangen. 

De kosten voor een retourzending mogen aan de consument worden doorberekend, mits hij hier goed over wordt geïnformeerd.

Meer duidelijkheid in het bestelproces

Bestelproces In het bestelproces op de website moeten de verschillende betaalmogelijkheden duidelijk worden gemaakt in de eerste stap van het bestelproces, terwijl dit bij veel webwinkels nu vaak de laatste stap is.

Daarnaast moet de klant aan het einde van het bestelproces 'uitdrukkelijk en prominent zichtbaar' worden meegedeeld dat hij door het sluiten van de overeenkomst een betalingsverplichting op zich neemt. Aan het eind van het bestelproces moeten ook de kenmerken van de goederen of diensten, de totaalprijs en de duur en opzeggingsmogelijkheden van de overeenkomst duidelijk kenbaar worden gemaakt.

Meer nieuwe rechten voor de consument

Om de consument verder te beschermen, zijn er nog enkele regels bijgekomen. Webwinkels mogen voor hun telefoonnummers niet meer dan het basistarief in rekening brengen. Voor de kosten van betaalmethodes mag niet meer worden gerekend dan de daadwerkelijke kosten. En extra productaccessoires of opties mogen standaard niet aangevinkt zijn.

Wat moet een webwinkel nu doen?

Om aan de veranderde regelgeving te voldoen, is het verstandig om op tijd wijzigingen door te voeren aan uw webwinkel:

  • zorg dat alle medewerkers op de hoogte zijn van de nieuwe herroepingstermijn van 14 kalenderdagen en de terugbetaaltermijn van 14 kalenderdagen;
  • zorg dat de betaalmogelijkheden in de eerste stap van het bestelproces vermeld worden;
  • zorg dat de consument duidelijk wordt geïnformeerd (totaalprijs, opzeggingsmogelijkheden, duur van de overeenkomst, retourkosten, enz.)
  • pas verouderde teksten, voorwaarden en documenten aan;

Als er niet op tijd actie wordt ondernomen, dan kunnen er consequenties zijn. Zo kan bijvoorbeeld het herroepingsrecht verlengd worden naar 12 maanden. En als de consument niet (voldoende) wordt geïnformeerd over de kosten van het retourneren, draait de webwinkel op voor de kosten.

De nieuwe regels gaan op 13 juni in. Ze zijn in uitgebreide vorm na te lezen op de website van Thuiswinkel.org.

Wij checken uw webwinkel voor u

Twijfelt u of uw webwinkel aan de nieuwe wetgeving voldoet? Heeft u geen zin of tijd om u door vele alinea's met juridische bepalingen te worstelen? Schakel dan VisualMedia in om uw webwinkel door te lichten en u een duidelijk overzicht te geven van eventuele benodigde wijzigingen. Vul het contactformulier in of bel 0528 - 260631.

Controleer mijn webwinkel



Naar overzicht