Velden zijn niet correct ingevuld

Reclamecode Social Media actief komend jaar

Vanaf 1 januari 2014 gelden voor bedrijven die op social media adverteren richtlijnen die in de Reclamecode Social Media zijn vastgelegd. Hierin staat onder andere dat het duidelijk moet zijn dat een bericht reclame bevat wanneer dit wordt gedeeld op bijvoorbeeld Facebook of Twitter.

Stel dat iemand een vergoeding krijgt om een nieuw product te beoordelen, dan moet dit duidelijk vermeld worden. Bijvoorbeeld met de uiting: “Dit product heb ik gratis ontvangen om te testen.” Ook staat er in de Code dat een adverteerder geen misleidend beeld mag creëren met reclame-uitingen. Als adverteerder is het dan ook niet geoorloofd de negatieve reacties op een eigen forum te verwijderen, omdat dit een misleidend beeld geeft.

Prisca Ancion, directeur Stichting Reclame Code verklaart waarom een speciale reclamecode voor social media in het leven is geroepen:“Het is voor consumenten soms volstrekt onduidelijk dat  bedrijven betalen voor berichten op social media. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door #spon aan je bericht toe te voegen.”

In hoeverre wordt de Reclamecode Social Media gehandhaafd?

De Reclamecode Social Media is zoals het woord al zegt slechts een code. Wel is het onderdeel van de algemene Nederlandse Reclame Code waardoor alle adverteerders de regelgeving dienen na te leven. De Reclame Code Commissie kan echter pas een boete opleggen wanneer zij een overtreding opmerken of als er een klacht wordt ingediend. De achterliggende gedachte van de Reclamecode Social Media is echter duidelijk: reclame via social media zo transparant en duidelijk mogelijk te houden.



Naar overzicht