Velden zijn niet correct ingevuld

Traditionele retailer onderschat online concurrentie

De snelle groei van mobiel internet heeft grote gevolgen voor de fysieke retailer. Er komen steeds meer applicaties die consumenten in staat stellen om in de winkel prijzen te vergelijken. Met een simpele handeling zie je tegen welke prijzen online aanbieders hetzelfde product verkopen. De consument kan nu drie keuzes maken: hij gaat onderhandelen met de winkelier, hij gaat de winkel uit en koopt de producten online of hij koopt het alsnog in de winkel. In twee van de drie gevallen leidt dit voor de winkelier tot omzet en/of marge druk. En het is al zo rustig in de Hoofdstraat.

Beschikbaarheid is momenteel nog een sterk punt van een fysieke winkel. Online retailers zien dit echter ook en openen in toenemende mate offline afhaalpunten. Dat doet men op locaties die goedkoper zijn dan de gemiddelde winkelstraat, namelijk in buitenwijken en dorpen. Deze lokaties zijn beter bereikbaar dan de gemiddelde autoluwe Nederlandse binnenstad. Deze ontwikkeling gaat ten koste van de omzet van de traditionele retailer.

E-commerce innoveert vrolijk verder

Er wordt vaak gekeken naar de huidige invulling van websites wanneer er een vergelijking wordt getrokken met de koopervaring in de fysieke winkel. Wat daarbij wordt vergeten is dat de verbetering van e-commerce nog steeds in een hoog tempo doorgaat, in tegenstelling tot de fysieke winkel. Denk aan de sterke opkomst van video, hoge kwaliteit fotografie, reviews, social media en behavioural targeting. En binnenkort komen daar ook grensverleggende technologieën bij, zoals het digitaal vastleggen van je lichaam waardoor het aankooprisico van kleding aanzienlijk afneemt.

Het einde is nog lang niet in zicht. Alle ontwikkelingen zijn er op gericht om de voordelen van de fysieke winkel ten opzichte van de e-tailer te verminderen. Dat betekent dat online verkopen alleen nog maar zullen stijgen. De meeste grote ketens hebben inmiddels een online verkoopkanaal. Voor een groot deel zal de website als doel hebben om het omzetverlies op te vangen. Dat betekent dat de kosten zullen toenemen bij gelijkblijvende omzet. In ieder geval zal de omzet in de fysieke winkels dalen. De kosten van de fysieke winkels blijven echter gelijk (stenen zijn niet flexibel). De vraag is hoeveel omzetverlies deze winkels kunnen hebben voor ze de vaste kosten niet meer kunnen dekken.

Bestedingen zijn nu nog bescheiden

De huidige online bestedingen per klant zijn nog zeer bescheiden. De gemiddelde Nederlander besteedt slechts een paar honderd euro per jaar. Eén van de belangrijkste redenen daarvoor is wantrouwen. Nog steeds heerst er grote angst voor fraude met creditcard- en bankgegevens. Of ze zijn bang dat er niet geleverd wordt. Maar, de professionaliteit van de webshops neemt in hoog tempo toe. Ze maken steeds meer gebruik van externe partijen die gespecialiseerd zijn in verschillende onderdelen van het e-commerceproces. De tijd dat de gemiddelde webshop de voorraad in de garage heeft staan en de pakjes ‘s middags bij TNT Post inlevert, ligt achter ons. Het begint een professionele industrie te worden met een stijging van de betrouwbaarheid als gevolg. De angst om online te kopen zal minder worden.

Ons advies

Ons advies aan de retailers is om de klant het beste van 2 werelden te bieden. Elke winkelier zou zowel via de voordeur als de achterdeur moeten verkopen. Online en offline dus. Geen fabrikant wil dat de grote webwinkels zo groot worden dat ze teveel macht krijgen en daarom zullen er kansen blijven liggen voor de kleinere retailers.



Naar overzicht