Velden zijn niet correct ingevuld

Welke Hoogeveense partij wint het online?

De gemeenteraadsverkiezingen komen er weer aan en dat betekent volop activiteit in het politieke landschap. Door alle partijen wordt volop campagne gevoerd. En dat gebeurt niet alleen op straat, maar ook online.

Het internet wordt als middel steeds belangrijker om de kiezer te bereiken. Online hulpmiddelen als de Stemwijzer en het Kieskompas worden veelvuldig geraadpleegd, de websites van de partijen zien stuk voor stuk een piek in hun bezoekersaantallen, er worden digitale nieuwsbrieven verstuurd en sommige raadsleden Twitteren er veelvuldig op los.

Het oriënteren op de partijen, personen en standpunten kan en gebeurt steeds meer online. Daarbij vervult de website van de partij een steeds belangrijkere rol als middel om te informeren én de dialoog aan te gaan. De online discussie vindt daarbij niet alleen op de website plaats, maar ook op sociale netwerken zoals forums, Hyves en Twitter. Daarbij kunnen partijleden zichzelf online ook uitstekend profileren.

De test

In dit artikel heb ik de websites en online inspanningen van de lokale Hoogeveense partijen met elkaar vergeleken. Daarbij heb ik me verplaatst in de oriënterende kiezer die voor het eerst de website bezoekt. De aandacht ging vooral uit naar de volgende punten:

  • Is alle belangrijke informatie vindbaar, compleet en actueel?
  • Kom je meer te weten over de partijleden en gaan zij online de dialoog aan?
  • Welke online communicatiemiddelen worden ingezet?

Elke partij heeft daarbij een eindscore gekregen op een schaal van 1 (het minst goed) tot 5 (het beste).

Het gaat hier dus niet om de verkiezing 'wie heeft de mooiste website?', maar 'wie gebruikt de mogelijkheden van het internet het beste en doeltreffendst?'. 

Disclaimer: ik ben zelf een zwevende kiezer en niet gelieerd aan een politieke partij. VisualMedia heeft de website voor het CDA Hoogeveen gemaakt, maar is niet bij de inhoud betrokken; een van mijn vrienden staat hoog op de lijst van de PvdA en voor mijn werk heb ik regelmatig goed contact met een van de VVD-raadsleden.

Dat gezegd hebbende volgen nu de beschouwingen van de verschillende partijen in alfabetische volgorde.

CDA

Website CDA Hoogeveen

Op de website van het CDA Hoogeveen staan de meningen van partijleden centraal. Prominent op de voorpagina staan de gepubliceerde stukken van zeer veel verschillende (kandidaats-)raadsleden. Het nieuwsarchief toont aan dat de CDA'ers niet alleen ijverig schrijven als het bijna verkiezingstijd is; het hele jaar door worden er elke maand artikelen geschreven. En dat al constant sinds 2005, een compliment waard. 

De informatievoorziening is ook prima in orde. Over alle personen zijn achtergronden te lezen en is het makkelijk in contact komen via de telefoon of een eigen e-mailadres. Er staat een kort lijstje met belangrijkste speerpunten online en het verkiezingsprogramma is te downloaden.

Het CDA bedient zich verder sinds kort van een eigen Youtube-kanaal, waarop tot nu toe drie video's zijn gepubliceerd.

Op het gebied van online de dialoog aangaan, kan er nog wel wat verbeterd worden. Het toestaan van reacties op artikelen lijkt standaard niet te gebeuren. Pas nadat ik per e-mail hier een vraag over stelde, werd gemeld (dezelfde dag nog) dat men dit vergeten was en werd de mogelijkheid weer geactiveerd. Helaas bleef het bij dat ene artikel. Het ontbreken van de publicatiedatum van een artikel op de homepage is vervelend.

Een tikkeltje verwarrend is nog dat er twee pagina's op de site staan die over het verkiezingsprogramma gaan, waarbij de ene pagina beduidend meer informatie bevat dan de andere. Tenslotte is het jammer dat het verkiezingsprogramma niet op de website te lezen is, maar eerst gedownload dient te worden.

Christenunie

Website Christenunie Hoogeveen

De Christenunie maakt gebruik van de landelijke partijsite en heeft haar eigen plek.

Op de homepage staat meteen het laatste nieuws en dat wordt uitstekend bijgehouden. Ook is alle informatie over het verkiezingsprogramma en de campagneactiviteiten compleet en eenvoudig te vinden. Over de eerste 8 kandidaten van de 16 is wel meer informatie te lezen, maar de laatste 8 moeten het doen met alleen hun naam en een foto.

Ik kwam nog wat verouderde links naar andere sites tegen en meldde deze via een mailtje aan de webmaster. Binnen twee uur had ik al een reactie met bedankje van lijsttrekker Gert Vos. Dankzij zijn mail kwam ik erachter dat hij ook actief is op Twitter en het zakelijke netwerk LinkedIn. Deze diverse manieren om in contact te komen, ontbreken helaas op zijn pagina op de website.

De CU is sinds januari ook actief op Hyves met een eigen pagina, die inmiddels 58 leden heeft. Hier worden het nieuws en de komende activiteiten doorgeplaatst en is er een stelling. Tot nu toe zijn hier echter nog geen discussies te bespeuren.

Een groot gemis op de eigen website is een duidelijke uiteenzetting van de standpunten over Hoogeveense onderwerpen. Een klik op standpunten in het menu blijkt namelijk de landelijke standpunten te tonen; verwarrend en niet logisch. Voor Hoogeveense standpunten is de bezoeker aangewezen op het verkiezingsprogramma en dat is helaas niet te lezen zonder het eerst te downloaden.

Persoonlijke bijdragen van verschillende fractieleden zouden de informatiewaarde nog verder kunnen verhogen. Het forum op de eigen website is leuk bedacht, maar wordt niet actief gebruikt. Dan kunnen de fractieleden de discussie beter buiten de eigen website opzoeken.

Wat verder opvalt is het slechte gebruik van links. In plaats van een aanklikbare link aan te leggen naar de relevante informatie, bedient de CU zich in sommige gevallen van omslachtige beschrijvingen, zoals 'Zie het logo links op het scherm' en 'Zie de Campagnekalender onder het kopje Verkiezingen'. Het is een kleine moeite om daarbij ook meteen een link aan te bieden.

D66

Website D66 Hoogeveen

De website van D66 Hoogeveen blijkt zowel via de merkwaardige domeinnaam www.gefeliciteerdhoogeveen.nl als www.d66hoogeveen.nl te bezoeken zijn.

Een handig lijstje met belangrijkste speerpunten en het verkiezingsprogramma (helaas alleen te downloaden) zijn eenvoudig te vinden. Jammer genoeg houden de punten die in orde zijn daarmee wel op.

Op de homepage is nog maar sinds 15 januari nieuws geplaatst en daarvan wordt de oriënterende kiezer nog niet heel veel wijzer. Er is wel een stelling, maar geen mogelijkheid hierover te discusseren. Ook zijn er geen artikelen te vinden die op persoonlijke titel geplaatst zijn. Dat zou een mooie manier zijn om meer te weten te komen over de kandidaat-raadsleden, want de website schiet ook daarin te kort (alleen een naam en fotootje).

Het is ook slordig dat sommige kleine onderdelen van de website in het Engels zijn. Nog slordiger is het feit dat ik geen enkele reactie op een vraag heb gekregen die ik op 15 februari gesteld heb.

D66 heeft online nog veel werk te verzetten. De partij heeft 4 jaar lang de raad vanaf de publieke tribune gevolgd. Jammer dat men in die tijd niet aan de website gedacht heeft.

Gemeentebelangen

Website Gemeentebelangen Hoogeveen

Alle partijen tonen op hun homepage de belangrijkste informatie, maar Gemeentebelangen toont een grote foto van de partij en daaronder de campagnevideo.

Gemeentebelangen (GB) heeft uiteraard het verkiezingsprogramma op de site staan, maar dit is ook bij deze partij niet op de website te lezen; daarvoor moet je het eerst downloaden.

Van alle partijleden worden keurig het telefoonnummer en e-mailadres genoemd. Helaas heeft alleen raadslid Jan Stoefzand een achtergrondverhaal dat toegevoegde waarde biedt voor de oriënterende kiezer.

GB heeft sinds begin januari ook een Hyves-pagina met 14 'vrienden' op moment van schrijven. Er vindt tot nu nog weinig tot geen activiteit of discussie plaats. Bij de blogs staat wel een overzichtelijke lijst met de belangrijkste speerpunten. Waarom vind je deze op de eigen website nergens terug?

Behalve Hyves heeft GB ook een eigen Youtube-kanaal waar momenteel alleen de campagnevideo op te bekijken is. Waarschijnlijk verklaart dat het ontbreken van abonnees op dit kanaal.

Op het gebied van nieuwsvoorziening schiet de website helaas ernstig tekort. Onder het kopje Hoogeveen Actueel staan allerlei losse artikelen, waarbij het zeer onduidelijk is van welke datum deze zijn. Er is een lege pagina met nieuws uit 2008. En waar is 2009? Ook nieuws over de verkiezingscampagne en bijbehorende activiteiten is slecht te vinden. Bij 'Bentinckspark' staat een dubbel artikel. En waarom staat de ene nieuwscategorie wel in het menu en de ander weer niet? Waarom staat het ene persbericht over het vliegveld bij 'Vliegveld' en een ander persbericht elders op de site onder 'persbericht'? Het zijn slechts enkele voorbeelden van de ingewikkelde en ondoorzichtige structuur die voor de informatievoorziening gebruikt wordt.

Helaas is er ook nergens de mogelijkheid om te reageren op artikelen. Fractievoorzitter Jan Steenbergen verdient overigens wel een compliment door zelf op andere websites en weblogs te discussiëren.

Ook op deze website vond ik een niet-werkende link. Om te kijken hoe snel men reageert op e-mail heb ik dit doorgegeven op 12 februari. Helaas heeft er niemand gereageerd en is de link ook nog niet werkend. Vooral voor een politieke partij is dat extra slordig.

Grootste pijnpunten zijn de overzichtelijkheid, de leesbaarheid en het structureren van de informatie. De onprettige leesbaarheid van de teksten staat een goede gebruikservaring in de weg.

Groenlinks

Website GroenLinks Hoogeveen

Groenlinks toont op de homepage meteen de nieuwste artikelen en columns. Een leuk idee is de plattegrond van Hoogeveen waar acties en aandachtspunten van GroenLinks op zijn afgebeeld.

GroenLinks benut ook de mogelijkheden van sociale netwerken goed met een eigen Youtube-kanaal, Hyves en Twitter-account. Deze worden respectievelijk matig, redelijk en zeer actief bijgehouden.

Fractievoorzitter Rolien v/d Belt is zelf ook zeer actief op Twitter, maar ook zij meldt dit nergens op de website.

Ook bij GroenLinks vond ik wat kleine foutjes op de website die ik per e-mail heb doorgegeven. Niet alleen als tip voor verbetering, maar ook om de reactie(snelheid) te testen. In dit geval kreeg ik na exact 5 minuten al een keurige reactie van voorzitter Buskes die beloofde het door te geven aan de webmaster. Tot op heden zijn er nog wel problemen met het menu dat op sommige pagina's niet aanwezig is. En vreemd genoeg is de gebruikte kleur voor de links niet groen, maar rood ;)

Wat me qua actualiteit opviel is dat er geen artikel aan het uit elkaar spatten van de werkgroep voor het behoud van de Schipholtrein is gewijd. GroenLinks heeft in deze kwestie van sommigen de zwarte piet toegespeeld gekregen. Door zelf ook een verklaring op de website te plaatsen, had de partij haar beweegredenen duidelijker kunnen maken en de beeldvorming wellicht kunnen beïnvloeden.

PvdA

Website PvdA Hoogeveen

De PvdA heeft een eigen website op www.pvdahoogeveen.nl. Op de homepage staan de nieuwste bijdragen in de categorieën nieuws en weblogs, waarbij het met de actualiteit wel goed zit.

Het wordt eentonig, maar ook bij de PvdA is het verkiezingsprogramma niet op de website te lezen. Ook hier moet het als PDF-bestand gedownload worden. Een pluspunt is dat de eerste 14 kandidaten allen voorzien zijn van een korte, informatieve biografie. Vreemd is dan wel weer dat van sommige leden ook een biografie onder 'fractiesamenstelling' te lezen is die qua actualiteit niet overeen komt.

Volgens de agenda op de website zijn er in heel 2010 nog geen activiteiten gepland. Dat lijkt een rustig jaar te worden. Ook bij de actualiteit van de standpunten die verdeeld zijn over diverse dossiers (?) heb ik mijn twijfels.

Er kan wel gereageerd worden op artikelen, maar daarvoor dien je je eerst te registreren en een account aan te maken. Een drempelverhogende stap die eenvoudig vermeden kan worden.

De PvdA kent ook een Twitterend partijlid, maar dat is vertrekkend raadslid Frank Snippe. Zal iemand hem ook op dat gebied opvolgen?

De website van de PvdA kan een voorbeeld nemen aan de onlangs compleet vernieuwde website van de landelijke PvdA. Mijn advies zou zijn om aansluiting te zoeken bij de landelijke website en te profiteren van de reeds aanwezige kennis en kunde. De PvdA Assen doet dit bijvoorbeeld ook, dus het moet mogelijk zijn.

SP

Website SP Hoogeveen

Ook de SP probeert dit jaar wat zetels te verdienen in de Hoogeveense raad. De lokale afdeling heeft een eigen plek op hoogeveen.sp.nl. De website is wel een tikkeltje druk, maar daarvoor is men afhankelijk van de landelijke website.

Als eerste zie je als bezoeker meteen de speerpunten van de SP en een duidelijke link naar het verkiezingsnieuws. Het programma is zowaar online te lezen, verdeeld over diverse thema's en optioneel te downloaden: zo hoort het.

Helaas kreeg ik een 'pagina niet gevonden' melding toen ik de kandidatenlijst wilde bekijken. Uiteraard heb ik deze fout meteen doorgegeven en binnen 10 minuten was het al hersteld. De kandidatenlijst is verder ook in rap tempo uitgebreid. Bij mijn eerste bezoek waren alleen naam, leeftijd en woonplaats te lezen, maar inmiddels zijn van de eerste 6 kandidaten ook korte biografieën te lezen.

Het is helaas op geen enkele plek mogelijk om te reageren op nieuws of andere berichten. Wel staan onder elk nieuwsbericht links om het bericht te delen via verschillende populaire netwerken.

De SP publiceert maandelijks de nieuwsbrief 'Het Tomaotie', maar deze is vreemd genoeg alleen te ontvangen door leden van de SP. Overige geïnteresseerden kunnen de publicaties wel op de website bekijken. De SP heeft ook een eigen Hyves met tot nu toe 17 leden. Ook hier zie je dat er weinig tot geen discussie plaats vindt.

De SP Hoogeveen is op de goede weg. Met nog meer opiniërende artikelen, een betere inzet van de online media en meer online dialoog (op de eigen website en daarbuiten), zou men nog een stap verder vooruit kunnen maken.

VVD

Website VVD Hoogeveen

De bezoeker die als eerste poging vvdhoogeveen.nl intypt, wordt keurig omgeleid naar hoogeveen.vvd.nl.

De homepage staat vol met de belangrijkste informatie, maar wordt niet onoverzichtelijk. Het nieuws is actueel en wordt goed bijgehouden. Zonder te registreren is het mogelijk te reageren op artikelen.

Helaas is ook hier het verkiezingsprogramma niet online te lezen Inmiddels is het verkiezingsprogramma ook online op de site te lezen. Helaas is er geen achtergrondinformatie over de kandidaten te vinden. Wel uniek is een persoonlijke oproep van Mark Rutte om VVD in Hoogeveen te stemmen. Zeer handig is het om de toelichtingen op de stellingen die in de Kieswijzer worden gebruikt ook hier terug te lezen. Gezien de populariteit van de Kieswijzer is het vreemd dat andere partijen dit niet hebben gedaan.

De VVD biedt ook een digitale nieuwsbrief aan die er goed uitziet en waar je je ook eenvoudig weer op af kunt melden. Er is verder een Hyves, maar die is niet publiekelijk zichtbaar. En de partij kent in de persoon van Mark Strolenberg ook een actieve Twitteraar.

Er valt weinig op te merken over de online activiteiten van de VVD Hoogeveen. Het zou wel mooi zijn als ook andere fractieleden wat stukken plaatsen, want dat lijkt grotendeels door dezelfde twee leden te gebeuren.

De uitslag

De mogelijkheden van het internet zijn voor een politieke partij anno 2010 bijna eindeloos. Je zou verwachten dat de partijen deze mogelijkheden zien als kansen en dat ze deze grijpen. Helaas blijkt er op dat gebied voor veel partijen nog een boel werk te verzetten.

Vanwege de actuele en complete informatie, een gebruiksvriendelijke website, de eenvoudige reactiemogelijkheden en de inzet van overige online middelen, eindigt de VVD in deze test bovenaan. De SP zit hen online op de hielen en heeft, als ze in dit tempo blijven doorgaan, dat gaatje binnenkort nog kleiner gemaakt. Groenlinks, CDA en Christenunie doen al veel goed, maar kunnen ook nog een aantal zaken verbeteren. De PvdA is eigenlijk toe aan een nieuwe website met up-to-date informatie die wat overzichtelijker is. Datzelfde geldt ook in nog sterkere mate voor Gemeentebelangen. D'66 eindigt onderaan, want het is duidelijk dat ze het bereiken en informeren van de kiezer online nog niet serieus nemen.

1. VVD StarStarStarStarHalf star

2. SP StarStarStarStar

3. CDA en Groenlinks StarStarStarHalf star

5. ChristenUnie StarStarStar

6. PvdA StarStarHalf star

7. Gemeentebelangen StarStar

8. D'66 StarHalf star

Verbeterpunten die voor bijna alle partijen gelden:

  • Maak het verkiezingsprogramma leesbaar op de website en biedt het downloaden als optie aan;
  • Als er een stelling op de website staat waarop gestemd kan worden, maak het dan ook mogelijk er op te reageren. Bespreek de resultaten na een bepaalde tijd in een apart artikel;
  • Met een digitale nieuwsbrief kunnen op een eenvoudige manier geïnteresseerden bereikt worden als aanvulling op de website;
  • Maak de personen achter de partij nog zichtbaarder, laat zien waar zij online actief zijn en vertel over hun achtergronden;
  • Reageer tijdig op vragen en opmerkingen via e-mail;
  • Bespreek in de aanloop naar de verkiezingen de stellingen uit de Stemwijzer of het Kieskompas ook op de eigen website om het eigen standpunt nader toe te lichten.

Meer doen met internet

Niet alleen de partijen doen af en toe te weinig met internet. De partij bestaat uit personen en hun persoonlijkheden en meningen vormen mede de partij. Daarbij doen de partijleden zelf nog te weinig om hun eigen 'merk' uit te dragen.

Sommige leden zijn zeer actief op internet, maar niemand biedt een centrale plek aan waar te zien is op welke online netwerken zij actief zijn. Ook voor de leden die wat lager op de lijst staan, liggen er hier bij uitstek mogelijkheden om wat aan bekendheid te winnen. Schrijf stukken op de partijwebsite over kwesties op persoonlijke titel, ga de discussie aan op de websites van politieke tegenstanders, benader jongeren via Hyves, enz. Het is enkel een kwestie van willen.

Ter afsluiting enkele citaten uit de toespraak van Burgemeester Koetje op de gemeentelijke nieuwjaarsreceptie:

We bereiken met elkaar een hoop mensen, maar wel de mensen die zich relatief gemakkelijk willen laten bereiken, terwijl we nu juist de ambitie hebben om meer te willen. Iedereen die belang heeft bij een dienst, product of voorziening. Dat zal niet gaan, maar hebben we het optimum bereikt? Het kan altijd beter.  We zullen dus ook andere middelen dan de traditionele moeten benutten. En - jammer voor de koningin - dat zal steeds meer hyves, twitter, sms, internet of wat dan ook aan moderns zijn. (...) internetpanels, interessecommunity’s en andere virtuele gemeenschappen zullen we echt moeten inzetten als overheid en organisaties om contact te onderhouden met degene voor wie we zeggen te willen werken. 

Mijns inziens zouden overheid en samenleving in al zijn geledingen moeten uitblinken in wat ik dan maar noem; e-gemeenschap. ICT toepassen waar maar mogelijk is, hierin vooroplopen. Het voert nu te ver, maar bij de FD-awards bleek dat bedrijven die succesvol zijn altijd iets met internet doen. Dus: wil Hoogeveen succesvol zijn, laten we op onze ICT letten.

Daar sluit ik mij graag bij aan.

Michel Gort Internet Marketing Specialist

VisualMedia



Naar overzicht