Velden zijn niet correct ingevuld

Adverteren met Google Adwords

Kent u de gevleugelde uitspraak: ‘De helft van mijn marketingbudget is weggegooid geld, ik weet alleen niet welke helft'? Wanneer u via ons online adverteert met Google Adwords weet u precies waar uw budget naar toegaat, en nog belangrijker: wat u er aan overhoudt.

Wat is Google Adwords en hoe werkt het?

Google is met een marktaandeel van meer dan 90% de meest gebruikte zoekmachine van Nederland. Met Google Adwords kunnen we heel gericht adverteren door alleen zoektermen op te geven voor de producten of diensten waarop u gevonden wilt worden. De advertentie voor uw product of dienst wordt pas getoond zodra een gebruiker een zoekterm invoert die gekoppeld is aan uw advertentie. Voor elk zoekwoord wordt een bod ingesteld. Dit bod geeft aan wat u maximaal bereid bent te betalen voor een klik op de advertentie. Dit wordt ook wel de maximale kosten-per-klik genoemd. Het principe van kosten-per-klik (cpc) betekent dat er alleen kosten in rekening worden gebracht als iemand daadwerkelijk op uw advertentie klikt. Ongeacht het aantal keer dat uw advertentie is vertoond.

Heeft adverteren met Google Adwords wel zin voor mij?

Uw klanten oriënteren zich steeds vaker uitsluitend online en vergelijken verschillende aanbieders voordat een beslissing wordt genomen. Dit geldt voor zowel potentiële particuliere als zakelijke klanten. Voor elke adverteerder kan de inzet van Adwords zinvol zijn. Met Adwords kunt u zichtbaarheid creëren op concurrerende posities in Google waar u anders wellicht niet in beeld zou zijn gekomen.

Targeting op regio met Adwords

Uw afzetgebied vergroten

Een voorbeeld: u bent in Groningen gevestigd, maar u wilt meer klanten trekken uit Drenthe en Friesland. Klanten in de omgeving van Groningen weten u wel te vinden, maar buiten Groningen trekt u momenteel nog weinig nieuwe klanten. Via de organische, niet betaalde, resultaten in Google komt u niet naar voren met uw website als men zoekt op uw dienst in Leeuwarden. Met Google Adwords kunnen we specifiek adverteren op regio en op zoekwoorden zodat uw advertenties ook aan potentiële klanten in bijvoorbeeld Assen, Leeuwarden en Heerenveen worden getoond.

Wat zijn de advertentie-mogelijkheden met Adwords?

Google Adwords maakt gebruik van twee verschillende platformen waar uw advertenties vertoond kunnen worden. Het Google zoeknetwerk, het Google displaynetwerk of via het Google Shopping platform. Advertenties kunnen in hoofdlijnen als tekstadvertenties, productadvertenties (alleen in het zoeknetwerk), beeldadvertenties (alleen in het displaynetwerk) en als video.

Adverteren in Google Search

In het Google zoeknetwerk worden advertenties weergegeven op basis van zoekwoorden. Dit betreft bezoekers die bewust op zoek zijn naar informatie, producten of diensten (pull). De eerste vier posities in de zoekresultaten heeft Google ingericht voor adverteerders. U kunt de zoektermen (keywords) opgeven in AdWords. U kunt de bezoekers vervolgens heel gericht naar de juiste landingspage leiden; een pagina binnen uw website waar relevante informatie op staat over het product op dienst waarop gezocht wordt.

Goede Adwords advertentie Voorbeeld

Adveteren in het Google Display Network

Het displaynetwerk geeft advertenties op andere websites, de zogeheten partnersites van Google. Het displaynetwerk vertoont advertenties op basis van de inhoud en het adres van de website waarop de advertentie te zien is. Bezoekers van deze partnersites zijn niet bewust op zoek naar uw producten of diensten (push). Het meeste rendement wordt normaliter behaald met het zoeknetwerk van Google omdat gebruikers in het zoeknetwerk gericht zoeken op basis van een behoefte. Het displaynetwerk kan echter bijdragen aan het vergroten van uw bereik en kan bijvoorbeeld worden ingezet voor het vergroten van uw naamsbekendheid.

Adverteren met Google Shopping

Google Shopping biedt een perfecte advertentiemogelijkheid wanneer u online uw producten verkoopt. Uw producten worden dynamisch ingeladen wanneer er wordt gezocht op specifieke zoektermen. Degene die op uw product zoekt, ziet gelijk het product, de prijs en uw bedrijfsnaam op het beeldscherm verschijnen.

Google Shopping

De voordelen van adverteren met Google Adwords

  • Adverteren met producten en diensten die voor u belangrijk zijn
  • Mogelijkheid om gericht op doelgroep en regio te adverteren
  • Bereik en naamsbekendheid vergroten met prominente advertentieposities in Google
  • Controle over uw uitgaven
  • Meetbare resultaten voor analyse en optimalisatie

Wat zijn de valkuilen van Adwords?

Google Adwords werkt volgens een veilingprincipe. Elke keer als een gebruiker een zoekopdracht in Google opgeeft wordt de veiling uitgevoerd. Het bod dat is ingesteld per zoekwoord (en andere factoren) weegt mee óf en waar uw advertentie wordt getoond. Voor populaire zoekwoorden kan de concurrentie met andere adverteerders groot zijn. Dit kan de prijs voor deze zoekwoorden behoorlijk opdrijven.

Wanneer uw dagbudget niet toereikend is worden uw advertenties niet meer getoond. Onervaren adverteerders kunnen daarnaast veel budget kwijtraken aan dure en (te) algemene zoekwoorden. Als gecertificeerd Google Partner helpt VisualMedia u door uw campagne op de juiste wijze op te zetten, te beheren en te optimaliseren.

Hoe weet ik of VisualMedia mijn Adwordsbudget goed benut?

VisualMedia is één van de weinige Google Partners in Noord-Nederland. Dit betekent dat wij officieel gecertificeerd zijn voor het toepassen van Adwords op de juiste wijze en voldoen aan de eisen die Google stelt.

 

Strategische inzet van Adwords Met een inventarisatie vooraf brengen wij uw sterke punten en doelstellingen in kaart en wordt een plan van aanpak opgesteld. Uw Adwords-campagne wordt vervolgens op strategische wijze ingezet.

Een afgebakend dagbudget zorgt ervoor dat de kosten voor Adwords uitstekend beheersbaar zijn en niet worden overschreden.

Google heeft een handleiding voor adwords adverteerders opgesteld. Deze handleiding gaat in op de samenwerking tussen adverteerders en externe partners, zoals VisualMedia. Lees hier alles over Google Adwords 'Werken met derden'.


Meer weten over adverteren met Google Adwords?

Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor u in kaart te brengen.

 

 

De websitescanWebsitescan

Ook benieuwd naar de prestaties van uw huidige website? Laat dan nu een websitescan uitvoeren voor slechts € 299,- (inclusief persoonlijke toelichting).

neem contact op


Aanmelden voor de nieuwsbrief