Velden zijn niet correct ingevuld

De kracht van online klant-beoordelingen

Ervaringen van anderen geven u belangrijke inzichten hoe uw product of dienst wordt ervaren. Deze waardevolle informatie van andere klanten kan op zijn beurt de twijfelende bezoeker op uw website overtuigen klant te worden. Onderzoek wijst namelijk uit dat 61% van de consumenten klantreviews leest voordat zij een beslissing nemen. Laat de kracht van uw bedrijf vóór u werken door uw klanten aan het woord te laten door middel van online klantbeoordelingen.

Volop kansen voor het MKB

Het idee dat online reviews uitsluitend door webwinkeliers worden ingezet is niet juist. Klantbeoordelingen kunnen namelijk ook een waardevol marketing-instrument zijn voor het MKB. Waar het bij een webshop doorgaans een korte transactie betreft van bestellen, afrekenen en levering, is de doorlooptijd in het MKB beduidend langer en is het klantcontact intensiever. Juist door inzicht te geven in de meerwaarde van uw bedrijf middels positieve klantbeoordelingen kunt u zich nog meer onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.

De voordelen van online klantreviews

Wat zijn online klantbeoordelingen?

Het inzetten van klantervaringen wordt al decennia lang toegepast in marketing. In de welbekende Tell-Sell-reclames vormen de testimonials met ‘klanten’ een vast onderdeel waarin alledaagse personen aan het woord komen om uit te leggen hoe blij ze zijn met het product. Het hoofddoel is de twijfelende consument te overtuigen het product te bestellen. Hoe waardevol zou het zijn wanneer u inzicht zou krijgen in hoe échte klanten uw producten of dienstverlening ervaren?

Hoe werkt het?

Online klantbeoordelingen worden verzameld door een onafhankelijke partij. VisualMedia heeft goede ervaringen met verschillende online klantreviewsystemen voor webshops of het MKB waar klanten hun ervaring met uw product of dienstverlening kunnen beoordelen. Dit werkt tweeledig. Enerzijds kunt u zelf uitnodigingen versturen naar bestaande klanten om u te laten beoordelen. Anderzijds kunnen klanten op eigen initiatief een beoordeling plaatsen.

De vragen waarop u getoetst wilt worden kunnen we zelf bepalen. Uit ervaring weten we dat een korte vragenlijst het beste resultaat geeft om de drempel voor het achterlaten van een beoordeling zo laag mogelijk te houden. De beoordelingen en totaalscore zijn vervolgens op uw website te integreren.


VisualMedia neemt het graag voor u uit handen

Onze ervaren specialisten zetten het account voor u op om beoordelingen te kunnen ontvangen, richten het account en de beoordelingspagina optimaal in en versturen indien mogelijk de eerste uitnodigingen naar uw klanten. Zodra er een reëel aantal beoordelingen zijn wordt vervolgens de widget voor de totaalscore in uw website geïntegreerd op de best mogelijke positie.

U zult tevens worden geïnstrueerd over de inzet van klantbeoordelingen en hoe om te gaan met eventuele negatieve beoordelingen. De beoordelingen worden voor een bepaalde periode gemonitort en u krijgt advies op basis van de ontvangen beoordelingen. VisualMedia is Google Partner en kan u tevens begeleiden bij het succesvol inzetten van klantbeoordelingen in uw Adwords-campagnes.

Starten met het inzetten van klantbeoordelingen


Waarom online klantbeoordelingen belangrijk zijn

Het orientatieproces van de klant is zeer gevarieerd en verspreid over verschillende kanalen, voordat de klant overgaat tot een aankoop of (informatie)aanvraag. Zoals in elk orientatieproces zal de klant verschillende aanbieders met elkaar vergelijken op basis van prijs, voorraad, gevoel en randvoorwaarden zoals levertijd, garantie of retourmogelijkheden (in het geval van webshops).

Onafhankelijke ervaringen (klantreviews) van anderen kunnen nieuwe klanten helpen bij de besluitvorming. Positieve ervaringen over de snelheid van levering, goede service, afhandeling van vragen en de uitstekende afhandeling van problemen dragen bij aan het juiste gevoel van deze potentiële nieuwe klant. Een goed algemeen beoordelingscijfer versterkt het onderscheidend vermogen ten opzichte van uw concurrenten en werkt dus conversieverhogend.

Ook negatieve beoordelingen kunnen van belang zijn

Een mooiweerverhaal van uitsluitend positieve beoordelingen leidt tot wantrouwen bij de consument. Negatieve beoordelingen hebben dus niet per definitie een slechte invloed. Integendeel, een goede balans van positieve beoordelingen en negatieve beoordelingen leidt tot een reëel beeld bij de consument. Daarnaast hoeft het ene aspect wat door een klant als negatief wordt ervaren, door de ander niet altijd als negatief gezien te worden. Wél is een negatieve beoordeling een belangrijk signaal om iets mee te doen en het is belangrijk in contact te treden met deze klant om te achterhalen waar de onvrede is ontstaan om dit in de toekomst te voorkomen. Voor kwaadwillenden of rancuneuze concurrenten die opzettelijk negatieve beoordelingen plaatsen hoeft u niet te vrezen. Dergelijke beoordelaars kunnen worden geblokkeerd en de reviews zullen worden verwijderd.

De voordelen van online beoordelingen in zoekmachines

Het onderscheidend vermogen ten opzichte van uw concurrenten kunt u versterken door uw verzamelde beoordelingen ook te tonen in Google Adwords. VisualMedia werkt als Google Partner uitsluitend samen met klantreviewsystemen die voldoen aan de richtlijnen van Google voor het toepassen van de klantbeoordelingen in Google Adwords. Wanneer u meer dan 35 verschillende beoordelingen heeft verzameld worden de klantbeoordelingen automatisch aan uw Adwords-campagne gekoppeld. Hiervoor is het wel belangrijk dat uw beoordelingspagina en Google Adwords-campagne aan elkaar verwant zijn. VisualMedia helpt u graag bij het correct inzetten van uw klantbeoordelingen in Google Adwords.

Versterken van uw vindbaarheid in de organische resultaten

Klantbeoordelingen in de organische resultatenOok wanneer u niet met Google Adwords adverteert kunt u profiteren van online klantbeoordelingen. De beoordelingspagina met de klantbeoordelingen zorgt namelijk voor extra zichtbaarheid in de organische resultaten van zoekmachines.

Wanneer een potentiële klant op zoek is naar ervaringen over uw bedrijf zal de beoordelingspagina ook naar voren komen in de zoekresultaten. Dit creëert vertrouwen, zorgt voor branding en de beoordelingen kunnen direct worden bekeken. Uw website-adres op de beoordelingspagina zorgt tevens voor een extra inkomende link voor uw eigen website.

Case: succesvolle ervaring met Autobench.nl

Onze eigen webshop Autobench is de ideale proeftuin voor online experimenten. Het inzetten van klantbeoordelingen bleek een groot succes. Binnen enkele maanden ontvingen we voldoende beoordelingen om de reviews in te zetten voor onze Google Adwords-campagne. Het aantal sterren en de totaalscore worden sindsdien bij elke Adwords-advertentie getoond. Dit levert niet alleen een hogere doorklikratio op, ook het aantal bestellingen nam toe met 16%. Met de waardevolle input uit de beoordelingen wordt de webshop doorlopend verbeterd om nog meer aan te sluiten bij de wensen van de klant. Mede dankzij deze eigen ervaringen kunnen we klantbeoordelingen ook op succesvolle wijze inzetten voor u.

Beoordelingspagina KiyOh voor Autobench Voorbeeld van de beoordelingspagina voor Autobench.nl

 

*: Amerikaans onderzoek naar het gebruik van klantreviews in het aankoopproces


Wanneer start u met het inzetten van online klantbeoordelingen?

Laat onze ervaren specialisten de inzet van online klantreviews succesvol voor u implementeren. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor u in kaart te brengen.

 

 

De websitescanWebsitescan

Ook benieuwd naar de prestaties van uw huidige website? Laat dan nu een websitescan uitvoeren voor slechts € 299,- (inclusief persoonlijke toelichting).

neem contact op


Aanmelden voor de nieuwsbrief