Velden zijn niet correct ingevuld

Een responsive website is de norm

Website- en webshopeigenaren met een vooruitziende blik hebben hun websites inmiddels al helemaal responsive laten maken, zodat de website meeschaalt met het scherm van de bezoeker waarop deze bekeken wordt. Toch is nog niet elke website responsive en daarvoor worden vaak dezelfde argumenten gebruikt. Wat zijn de belangrijkste redenen om wél over te gaan op een responsive website?

Wat wordt met een responsive website bedoeld?

Website VisualMedia op een mobiel apparaatMet een responsive website worden het uiterlijk en de indeling van de website aangepast aan het schermformaat van de gebruiker. Een bezoeker die uw website via de mobiele telefoon bezoekt, krijgt een andere weergave te zien dan een bezoeker die via een pc de website bezoekt. De inhoud van uw website blijft daarbij hetzelfde; alleen de manier waarop deze getoond wordt verschilt. Er hoeft nog steeds dus maar één website onderhouden te worden, terwijl wel alle gebruikers via alle apparaten op een juiste manier bediend kunnen worden.

Onze website van VisualMedia is ook responsive. U kunt het effect direct zelf ervaren door nu uw huidige browservenster te verkleinen. Als u dit geleidelijk doet, zult u zien dat de website op bepaalde punten wordt aangepast aan het formaat van uw venster.

Veelgenoemde redenen om geen responsive website te nemen

Het responsive laten maken vereist een technische ingreep en dat is iets wat veel ondernemers niet de investering waard vinden. Maar een responsive website is de nieuwe norm en vroeg of laat zult u toch mee moeten met de ontwikkelingen. En het responsive maken van een bestaande website is goedkoper dan een compleet nieuw ontwerp laten maken. We lichten enkele veelgenoemde redenen toe om (nog) geen responsive website te nemen. 

"Mobiele bezoekers converteren veel minder goed dan desktop bezoekers" 

Als het goed is, worden er op uw website conversies bijgehouden. Een conversie is bijvoorbeeld een bestelling, een ingevuld contactformulier of een offerteaanvraag. Daarbij zou het u kunnen opvallen dat mobiele bezoekers veel minder goed converteren dan desktopbezoekers. 

Maar zonder responsive website is de kans natuurlijk al minder groot dat de mobiele bezoeker een prettige gebruikservaring heeft en daarom bereid is bij u te bestellen of contact met u op te nemen. Hierdoor kan de conversieratio van mobiele bezoekers dus lager liggen. Ook wordt de mobiele telefoon vaker gebruikt tijdens het oriëntatieproces, om later via de computer een bestelling te plaatsen. Het is zonde als de bezoeker dan al tijdens de oriëntatie is afgehaakt.

“Mijn site ziet er al goed uit op de tablet en smartphone”

Op mobiele apparaten met een groot scherm zal dat inderdaad vaak het geval zijn, bijvoorbeeld bij tablets. Maar wanneer een bezoeker met bijvoorbeeld een koopintentie op zijn mobiele telefoon uw website bezoekt, zal zijn bezoek al snel frustrerend zijn. De bezoeker is constant aan het worstelen met de juiste schermgrootte en de positie van informatie. Het uiteindelijke resultaat: de bezoeker verlaat gefrustreerd uw website en gaat naar het volgende zoekresultaat in Google. Daar vindt hij de website van uw concurrent die wel responsive is en hij zet zijn zoektocht of aankoop daar voort.

Responsive is nu de norm. Als uw concurrenten dit wel aanbieden en u niet, loopt u een achterstand op.

Online aankopen door mobiele bezoekers nemen toe

Het aantal online aankopen via mobiele apparaten stijgt en stijgt. In 2018 wordt verwacht dat de helft van de online aankopen via een mobiel apparaat gebeurt. Ook zonder glazen bol is het eenvoudig te voorspellen dat deze groei voorlopig nog niet afgelopen is. Retailers die nog steeds denken dat hun product toch niet via een mobiel apparaat gekocht wordt, kunnen leren van de recente geschiedenis. Niet zo lang geleden dachten we namelijk ook dat bijvoorbeeld kleding niet veel online verkocht zou worden. De voordelen van online winkelen wegen echter op tegen de nadelen van het niet kunnen passen of vooraf kunnen zien van het product. Zo zal het ook met aankopen via mobiele apparaten gaan. Een goede mobiele website fungeert ook nog eens als aanjager voor online en offline verkoop.

Een responsive website zal beter ranken

Zoekresultaat met label voor mobiele websiteMochten alle bovenstaande argumenten u nog niet hebben overtuigd van de noodzaak om uw website responsive te laten maken, dan heeft Google wellicht nog een overtuigend argument. Ze hebben namelijk aangekondigd dat ze voor mobiel geoptimaliseerde websites in de zoekresultaten gaan markeren door middel van een label. Dit is zichtbaar voor mensen die op hun mobiele apparaat zoeken met Google, waardoor ze al kunnen zien welke websites een goede gebruikservaring bieden.

En als klap op de vuurpijl is de kans groter dat een mobielvriendelijke website hoger zal ranken in de zoekresultaten. Google wil immers haar gebruikers een zo goed mogelijke gebruikservaring geven. Het is dan ook niet ondenkbaar dat op termijn mobielvriendelijke websites de diverse niet-mobielvriendelijke websites zullen verdringen uit de bovenste zoekresultaten.

Wanneer gaat u voor responsive?

KvK niet mobielvriendelijkDe voordelen van een responsive website nog even op een rij:

  • de gebruikservaring van mobiele bezoekers wordt sterk verbeterd;
  • mobiele bezoekers zullen vaker doorklikken op uw website naar andere pagina's;
  • mobiele bezoekers zullen in de toekomst vaker terugkomen;
  • het conversiepercentage van mobiele bezoekers zal verbeteren;
  • u loopt niet langer achter op de websites van uw concurrenten die al wel responsive waren;
  • uw website zal beter naar voren komen in de zoekresultaten van Google op mobiele apparaten.

U kunt zelf testen hoe mobielvriendelijk uw website is met een gratis tool van Google: Test nu uw eigen website

Enkele responsive referenties

Wij hebben onder andere de volgende websites responsive gemaakt:

Meer weten?

Wilt u van gedachten wisselen over de mogelijkheden en kosten van een responsive website? Of wilt u als klant meer inzicht in het mobiele bezoek op uw website? Neem dan contact met ons op.

 

 

De websitescanWebsitescan

Ook benieuwd naar de prestaties van uw huidige website? Laat dan nu een websitescan uitvoeren voor slechts € 299,- (inclusief persoonlijke toelichting).

neem contact op

 

Aanmelden voor de nieuwsbrief